Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.

Nepodceňujte výměnu tlumičů

 

Mít své vozidlo v pořádku po technické stránce je zásadní pro jeho bezpečný provoz. Zanedbaná údržba na vozidle může vést ke zhoršení jeho bezpečnosti a zvýšenému riziku ohrožení posádky. Jednou z věcí, na kterou se často zapomíná, jsou tlumiče. Tlumič je důležitý prvek podvozku vozidla. Má za úkol vyrovnávat nerovnosti a snižovat přenos rázů do podvozku, karoserie a potažmo kabiny vozu. Tlumiče zprostředkovávají kontakt vozidla s vozovkou a aktivně se podílejí na jeho stabilitě a bezpečnosti. Jejich úkolem je rovnoměrné tlumení kmitů pružin, tak se zajistí stálý kontakt kol s vozovkou. Kdyby bylo auto bez tlumičů, měl by řidič pocit jako v kocábce na moři. Karoserie by se nekontrolovaně houpala na pružinách. Právě tlumič má za úkol to houpání a kymácení vyrušit. Když auto sjede z vysokého retardéru, musí tlumiče okamžitě houpání zabránit. I u opravdu komfortně naladěných aut se může zhoupnout maximálně ještě jednou a výrazně méně. Když tomu tlumiče nezabrání, jsou zralé na výměnu. To stejné platí pro situace, kdy auto rozhoupete jakkoliv jinak. Auto se po rozkývání musí okamžitě uklidnit, takže když se nestabilizuje a postupně se dokývává, je to špatně. Tlumiče mají tak vliv nejen na jízdní komfort, ale také na opotřebení dalších dílů podvozku. Rázy totiž nesvědčí pouze vaší páteři, ale také podvozku samotnému.  Co opotřebování nebo poničení tlumičů způsobuje? Nejspíš si říkáte, že to je chyba špatných silnic. Částečně máte pravdu, ale vy jako řidiči to také můžete ovlivnit. Můžete být opatrnější při průjezdu úsekem označeným značkou: nerovnosti na vozovce nebo můžete jezdit pomaleji a opatrněji přes příčné zpomalovací prahy. Pomalejší průjezdy zatáčkami také pomůžou. Nejdůležitější je sledovat a určitým způsobem i předvídat silnici před vámi a to nejen z ohledu na tlumiče, ale i na celkovou bezpečnost vaší a ostatních účastníků provozu. Tlumič je také důležitý při správném držení stopy a stability vozidla. Pokud s opotřebovanými tlumiči projedete nerovnost, auto má tendenci se rozhoupat, což zejména ve vyšších rychlostech může mít fatální následky. Takový vůz má nepředvídatelné chování a stává se nebezpečným pro posádku i okolí. Pokud jedete rovně, tak to ještě není ten největší problém. Ten nastává až v momentě, kdy máte řešit nenadálou situaci a požadujete po vozidle rychlejší reakce. Může jít třeba o snahu se vyhnout překážce nebo si vzpomenete na poslední chvíli, že chcete odbočit. Zadní část vozu má tendenci „vlát“ a fyzika jí velí předběhnout předek. Dobré tlumiče tyto situace zvládnou, opotřebené nemusíOpotřebené a poškozené tlumiče prodlužují brzdnou dráhu až o 30%, zvyšují riziko aquaplaningu a způsobují zhoršenou přilnavost vozidla na vozovce. Na opotřebení tlumičů je nejnebezpečnější to, že se jejich vlastnosti zhoršují postupně. Řidič si to tak nemusí uvědomit a nemá pocit, že je něco špatně. Proto je třeba nepodceňovat pravidelné prohlídky. Jen tak budete mít jistotu, že jsou tlumiče stále v pořádku. Špatný tlumič můžete poznat taky podle toho, že z něho vytéká olej, pneumatiky se nerovnoměrně opotřebovávají, při jízdě odskakují kola a chvěje se volant, vůz se příčně i podélně kolébá, ozývají se tvrdé nárazy na dorazy při průjezdu po nerovnostech apod. Existuje i jedna laická orientační zkouška, kterou můžete provést sami. Jestliže stlačíte karosérii a následně rychle uvolníte, nesmí se pohyb karosérie několikrát opakovat. Když se po stlačení a následném uvolnění vůz houpe dlouho, značí to vadné tlumiče. Nejhorší vliv na opotřebení tlumičů má taky pravidelné přetěžování vozu a taky zimní provoz (špína, sůl, vlhkost). Škodí jim nejen špatné zacházení, ale i neodborná montáž. Rozšířená praxe, kdy nepoučený mechanik dá auto na zvedák a tlumič mění s vyvěšenými koly, je chybná. Tlumič se má měnit pod zatížením, ideální je pohotovostní hmotnost vozu. Pokud není dodržen správný postup při výměně, nejenže to výrazně zkrátí životnost tlumiče, ale změní to i jeho vlastnosti. Dále si dejte pozor na to, aby vám byly tlumiče vždy měněny po párech. Za všech okolností se mění oba tlumiče na dané nápravě. Výměna tlumiče jen na jedné straně může vést k záludnému chování vozidla v zatáčkách a opět ke zvýšenému nebezpečí neovladatelnosti vozu. Věnujte pozornost svým tlumičům a nechte si je pravidelně kontrolovat. V případě potřeby je ihned vyměňte. V současnosti jsou však tlumiče poměrně robustní díly. Nemusíte mít tak ihned obavu, že je budete muset často měnit. Pokud se svým vozem rozumně zacházíte, bez problémů vydrží stovky tisíc kilometrů. 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.