Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

Novinky pro řidiče od roku 2024

 

Nový rok přinese spoustu legislativních změn. Řidiči by se měli připravit na to, že je provoz vozidla bude opět stát o něco víc, a to nejen na poplatcích, ale také pokutách. Na druhou stranu větší represi vyváží i několik uvolnění. V odborné veřejnosti panuje shoda na tom, že je nezbytné upravit zákon tak, aby sankce za vysoce nebezpečné chování za volantem, měly skutečně odrazující účinek a odpovídaly sankcím v okolních státech. Od ledna 2024 začíná platit nový bodový systém. Cílem změn je zjednodušení a lepší přehlednost. Přísněji budou potrestány závažné a nebezpečné přestupky. Naopak za menší prohřešky zaplatí řidiči na pokutách méně než doposud. Pokud porušíte pravidla silničního provozu, hrozí vám trest. Způsob a výše trestu se pak odvíjí od závažnosti prohřešku, resp. jeho následků. Bodový systém tak představuje preventivní způsob, jak řidiče odnaučit porušování pravidel. Hlavním účelem tedy není trest, ale spíše řidiče odrazovat od toho, aby porušovali dopravní předpisy. Bodový systém bude mít tři pásma (2, 4, 6), oproti současným pěti různým sazbám. V plánu je také revize sankčního systému, která zpřísňuje tresty za nejzávažnější přestupky. Naopak přestupky méně závažné, by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoli změna stavu bodového konta. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost. Dále návrh obsahuje rozšíření možnosti postihnout přestupky na místě, zvýšení sazeb blokových pokut a posílení vymahatelnosti pravidel. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. Podle průzkumu mezi řidiči se na silnicích necítí bezpečně 54 procent českých řidičů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven. Strach řidičů pramení z chování ostatních motoristů, bezohledné a agresivní jízdy, z porušování pravidel. Chybu ale hledají u jiných, u sebe ji nevidí. Přitom připouštějí, že dopravní předpisy porušují. V roce 2022 spáchali Češi přes 466 tisíc dopravních přestupků. Jedním z důvodů, proč porušují řidiči předpisy, je dle jejich vlastních slov pocit beztrestnosti. Důležité je, aby nastavená pravidla byla pro řidiče srozumitelná a sami vnímali, proč je mají dodržovat.  Novinkou je dále navyšování horní hranice sazby pokuty na dvojnásobek, pokud byla spácháním přestupku způsobena dopravní nehoda. Nejvyšší možná výše pokuty, tj. za způsobení dopravní nehody přestupkem spadajícím do prvního pásma, je však omezena na 100 000 Kč. V souvislosti se zvyšováním sazeb pokut je však potřeba zmínit možnost uložit pokutu i pod dolní hranici sazby. Dle této úpravy bude možné v odůvodněných případech snížit výši ukládané pokuty až na pětinu dolní hranice sazby. Novela zavádí také možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora už od 17 let, tato novinka má podle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče.

Člověk, který bude na jízdu dohlížet, bude muset být zapsán v registru řidičů jako mentor. Zároveň musí být držitelem řidičského průkazu skupiny B alespoň 10 let, nesmí v posledních pěti letech přijít o právo k řízení vozidla a nesmí mít v bodovém hodnocení zapsán žádný bod. Mezi mentory sedmnáctiletého řidiče smějí být zapsáni maximálně čtyři lidé. Mentor musí také sedět na předním sedadle vedle řidiče a nesmí být pod vlivem alkoholu nebo jiných látek, v případě kontroly je povinen se prokázat a podrobit se zkoušce na návykové látky jako běžný řidič. V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školicím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů. Důvodem nového opatření je skutečnost, že čerství řidiči, kteří mají oprávnění méně než dva roky, způsobí v silničním provozu 11 procent nehod. Od nového roku se mohou řidiči těšit na to, že jim odpadne jedna povinnost, a to prokazovat se fyzicky řidičským průkazem a osvědčením o registraci vozidla, lidově malým technickým průkazem. Odpadnou tak situace, kdy dostanete pokutu v řádu pětistovky za zapomenuté doklady. Policie si už nyní může vaše údaje načíst ze systému přímo na místě silniční kontroly, a také tak vždy činí, ať už se řidičákem a techničákem prokážete, nebo ne. Jen nezapomeňte, že v zahraničí to neplatí a řidičák, techničák i zelenou kartu musíte mít fyzicky u sebe. K opačné skupině řidičů, konkrétně těm starším 65 let, míří dílčí změna v důsledcích absence posudku o zdravotní způsobilosti. V současné době jim byl při chybějícím posudku uložen zákaz činnosti, tedy zákaz řízení. Nově tomu tak nebude, ale v případě, že vzápětí neabsolvuje pravidelnou lékařskou prohlídku nebo tento posudek nedoloží úřadu, nařídí mu přezkoumání jeho zdravotní způsobilosti a případně odejme řidičské oprávnění. S novým rokem můžeme očekávat zdražení dálničních známek. Přestože vzhledem ke kvalitě a velikosti dálniční sítě mohou řidiči namítat, že by poplatek měl být spíš nulový, pravdou je, že cena dálniční známky se mnoho let nezvedla, zatímco inflace roste. Nově tak můžeme počítat s ročním kuponem za 2 300 Kč místo dosavadních patnácti stovek. Úměrně také zdraží desetidenní a měsíční poplatky. Alespoň jednou dobrou zprávou je, že se zavedou jednodenní poplatky. V souvislosti se zdražením dálničních poplatků zákonodárci nabídli řidičům alespoň jistou formu kompenzace ve formě zvýšení rychlostního limitu na dálnicích na 150 km/h. Vyšší limit nebude platit plošně, ale jen na vybraných úsecích, zejména nejmodernějších částech dálnic, kde technické parametry dovolují bezpečné zvýšení rychlosti. Pozor, od roku 2024 mají řidiči povinnost nosit výstražnou reflexní vestu v případě nouzového stání také v obci. Dosud to v obci nebylo nutné. Minimální zákonné limity povinného ručení se zvednou z 35 milionů na 50 milionů korun, což může u některých pojišťoven vyvolat zdražení stávajících pojistek. Dále povinnost sjednat povinné ručení přechází na provozovatele vozidla, přičemž dříve byl za pojištění odpovědný vlastník vozu. Nově budou muset mít povinné ručení také všechna motorová vozidla (mimo elektrokol) s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h a hmotností větší než 25 kg. Tato změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka. Nicméně trend ostatních zemí naznačuje, že se v budoucnu povinnému ručení nevyhnout ani elektrokola.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.