Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

 

Pozor na cyklisty!

 

  • Velmi nebezpečné je přejíždění cyklostezek automobily při odbočování. Když  jedete podél cyklostezky a chystáte se přes ni odbočit doprava, tak zezadu může souběžně s vámi přijíždět cyklista ve vašem mrtvém úhlu. Nebezpečí cyklostezek spočívá zejména v jejich optickém oddělení od automobilového provozu, takže cyklistu nevnímáme tolik, jako kdyby jel přímo po silnici jako vy, a pak se s ním nečekaně střetneme. Podobné nebezpečí platí i při předjíždění cyklistou zprava. My ho sice nedoporučujeme, ale zákon jej ve městech cyklistům povoluje. I toto předjíždění si už vyžádalo lidský život, když nákladní automobil odbočující doprava rozmačkal cyklistu předjíždějícího zprava. V souladu s vyhláškou u nás dáváme cyklistům na přejezdech přednost, jen když odbočujeme na světelné křižovatce podobně jako dáváme přednost chodcům. Když kolmo přejíždíte cyklostezku, zpravidla vás vítá značka „dej přednost v jízdě“. Zde je důležité rozlišovat, jestli cyklista přejíždí silnici, nebo vy přejíždíte cyklostezku. Přednost má vždy ten, jehož cesta není přerušena. Pozor pro cyklisty, kteří vjíždějí na přejezd pro cyklisty. Tam se musí cyklisty přesvědčit, zda-li může vozovku přejed, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklisty smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy.

Bezpečněji po cyklostezkách

  • Jezdit na kole po přeplněných silnicích není nic příjemného ani pro cyklisty, ani pro řidiče motorových vozidel. Proto zpravidla, pokud to jde, vede většina cyklistických tras po vedlejších, méně frekventovaných silnicích. V poslední době zaznamenává cyklistická doprava značný rozvoj jako plnohodnotná alternativa a jízdní kolo začíná být vnímáno už také jako dopravní prostředek. Proto je potěšitelné, že stále vznikají nové cyklistické stezky nebo dálkové trasy po málo zatížených silnicích a cestách nejen v přírodě, ale také ve městech.
  • Značení cyklistických tras se liší podle toho, zda jde o trasy vedoucí převážně po silnicích, místních a účelových komunikacích - v tomto případě mluvíme o silničních trasách – nebo po polních cestách či lesních zpevněných cestách. Ty označujeme jako terénní cyklotrasy. Značení cyklistických tras se zásadně liší podle toho, zda jde o trasy vedoucí po silnicích, či místních nebo účelových komunikacích. Pokud je zřízena společná stezka pro chodce a cyklisty, nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce. Jestliže jsou na ní pruhy zvlášť pro chodce a pro cyklisty, je každý povinen užít svůj pás. Pruh „pro chodce“ může cyklista využívat jen při objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. Ale v žádném případě nesmí ohrozit chodce.
  • Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít také osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích. Na stezce pro cyklisty smí jet, na rozdíl od silnice nebo veřejné komunikace, také dítě mladší deseti let bez dohledu osoby starší patnácti let. Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se musí cyklista přesvědčit, zda může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe nebo další účastníky provozu.  

 

Povinná výbava jízdního kola:

  • dvě na sobě nezávislé brzdy, jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybaveno přední brzdou
  • přední odrazka bílé barvy
  • zadní odrazka červené barvy nebo odrazka v kombinaci se zadní červenou svítilnou
  • odrazky oranžové barvy na obou stranách pedálů – lze nahradit odrazovými materiály na obuvi nebo v její blízkosti
  • nejméně jedna boční odrazka oranžové barvy na paprscích předního nebo zadního kola

Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno:

  • světlometem svítícím dopředu bílým světlem, je-li vozovka dočasně a souvisle osvětlena může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem
  • zdrojem elektrického proudu
  • zadní svítilnou červené barvy nebo kombinací této svítilny se zadní odrazkou červené barvy                                                                                         

Nepovinná a doporučená výbava:

  • jasně znějící zvonek
  • účinné blatníky
  • účinný kryt řetězu

Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy používat ochrannou přilbu a mít ji řádně připevněnou na hlavě. Pokud se budete jako cyklisté nebo chodci v těchto podzimních měsících pohybovat na komunikacích myslete na pravidlo být vidět. Používejte pestré barevné oblečení s reflexními doplňky, které je vidět na velkou vzdálenost. Chráníte tím především sebe.                                                                                                                                             

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.