Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.

Ekonomická jízda

Základy ekonomického řízení u moderních vozidel

 

Jak jezdit úsporně

  • Obecně převládá názor, že úsporná jízda rovná se jízda pomalá. To ale nemusí být pravda. Úsporná jízda snižuje spotřebu a nikoliv rychlost.

„Úspora ne na úkor rychlosti“

  • Úsporná jízda může snížit spotřebu benzínu či nafty podle ujeté vzdálenosti až o litry.
  • V krajním případě může úsporná jízda oproti rychlé jízdě brzda – plyn ušetřit i 1/3 paliva. Přitom průměrná rychlost nemusí vůbec poklesnout. To platí hlavně ve městech, kde se může nejlépe uplatnit hlavní zásada úsporné jízdy, kterou je plynulost jízdy.
  • Jezdit úsporně vyžaduje hlavně plynulost a dodržování pár zásad.    Vždy by ale měl řidič dbát na to, aby kvůli několika deci nepřestal být zodpovědným účastníkem silničního provozu.                        

Pamatujte, že bezpečnost je vždy na prvním místě.

 

„DOBRÁ RADA NAD ZLATO“ ANEB HLADNÍ ZÁSADY PRO HOSPODÁRNOU JÍZDU:

 

1. Vyhněte se rychlým rozjezdům a prudkému brzdění

  • Můžete jezdit stejně svižně jako dříve, ale s daleko nižší spotřebou paliva, chce to jen trénovat. Základním pravidlem úsporné jízdy je plynulost. Rozjezd je finančně nejnákladnější část jízdy. Čím více budete zastavovat a opět se rozjíždět, tím vyšší bude spotřeba. 
  • Rychlá jízda od semaforu k semaforu ve městě zbytečně namáhá brzdy a spotřebovává palivo.
  • V případě ustálené jízdy, potřebuje méně energie. Proto byste se vždy měli snažit o dodržování pokud možno konstantní rychlosti při jízdě.
  • Myslíte si, že se jako cyklista budete před každou křižovatkou rozjíždět, abyste mohli vzápětí zase brzdit? Jezděte stejně ekonomicky  i v autě!

2. Předvídejte dopravní situaci

  • Snažte se přečíst vozovku co nejdále dopředu a předvídejte vývoj dopravní situace.
  • Snažte se jednat a nikoliv pouze reagovat – rozšiřte si prostor pro jednání odpovídající vzdáleností, při které můžete využívat setrvačnost svého vozidla.
  • Berte v úvahu dopravní situaci a specifika svého vozidla.

3. Brzděte motorem resp. využijte kinetickou energii vozidla k jízdě bez plynu

  • Vaše vozidlo má spoustu kinetické energie. Využijte tuto energii k jízdě vozidla v klesání a také při přechodu z klesání do roviny, nebo pro nový úsek stoupání. Přirozeně byste měli vždy dodržet předepsanou nejvyšší rychlost a udržovat bezpečnou rychlost v souladu s jízdními podmínkami.
  • Brzy řaďte na vyšší rychlostní stupeň.
  • Motor může brzdit i rychlou jízdu s kopce. Pokud sundáte nohu z plynu a máte dostatek otáček (nad cca 1500 otáček za minutu), nebude řídící jednotka dodávat do motoru palivo. V okamžiku, kdy otáčky klesnou níže, jednotka začne palivo opět dodávat, čímž zabraňuje „chcípnutí“ motoru a dodáváno je stejné množství paliva, jako byste jeli na neutrál. Toto platí pro motory, které používají vstřikování. U karburátorů brzdění motorem palivo neušetří a je jedno, zda vyřadíte a pojedete na neutrál, nebo zda budete brzdit motorem. 
  • Rovněž při jízdě do kopce zbytečně nepodřazujte, když vidíte, že to stávající rychlostní stupeň utáhne, neboť podřazení zvýší spotřebu. Pozor ale dejte na zbytečné „dotahování“, kdy se už motor nachází ve velmi nízkých otáčkách. Dostanete-li se pod 1500 otáček, už je vhodné podřadit, nehledě na spotřebu.  

4. Dodržujte plynulost provozu

  • Při úsporné jízdě je nutné dodržovat plynulost provozu, nikoho zbytečně nebrzděte, nikomu nepřekážejte. 
  • Když zrychlujete, řaďte plné převody. Využijte rozsah optimálních otáček. Řaďte tak málo, jak je to jen možné (s otáčkoměrem v optimálním rozsahu), protože při každé změně převodového stupně ztrácíte rychlost a zbytečně ztrácíte energii. 

5. Tempomat ano, ale…

  • Ačkoliv se běžně uvádí, že tempomat šetří palivo, není to pravda za všech okolností.
  • Pokud pojedete po rovné silnici bez kopců, pak skutečně tempomat dokáže lépe řídit spalování paliva tak, aby auto jelo stále stejnou rychlostí s nejnižší možnou spotřebou. Ovšem v terénu, kde jsou kopce (i mírné), je vše jinak. Souvisí to s pravidlem o setrvačnosti. 

6. Při dlouhých stáních vypínejte motor

  • Pokud stojíte v koloně, je vhodné vypnout motor. Obecně se tento postup doporučuje v případě, že auto stojí déle než dvě minuty.
  • Nicméně je vhodné pamatovat na to, že každý start vysiluje akumulátor, což by se nemuselo vyplatit v zimním období, kdy je jeho kapacita nižší. 

7. Využívejte energii auta při jízdě

  • Odpor vzduchu je ve stokilometrové rychlosti dvojnásobný oproti sedmdesátce.

 

Co ovlivňuje odpor valení vozidla:

  • hmotnost
  • materiál
  • povrch
  • tlak v pneumatikách

Proto nezapomeňte před jízdou zkontrolovat tlak v pneumatikách.

 

Jak se dá vylepšit aerodynamika?

  • Zapomeňte na různá dodatečně montovaná křidélka a další doplňky.  
  • Speciální poklice na kola, které dovedou snižovat aerodynamický odpor, už se nabízejí na trhu již řadu let. Zvolte co nejplošší s co nejmenším počtem děr, ale nečekejte snížení spotřeby o litry.
  • Nejezděte zbytečně s prázdným střešním nosičem.
  • Opodstatnění má také klimatizace na dálnici namísto otvírání oken.

 

8. Další činitelé ovlivňující spotřebu

  • otevřené okénko
  • prázdný střešní nosič
  • různé neaerodynamické doplňky vozu, které zvyšují odpor vzduchu
  • převážení věcí v kufru, které nejsou nezbytně nutné
  • elektrické spotřebiče v autě
  • kvalita oleje v motoru
  • barva karoserie (nejvíce se zahřívá černá a nejmíň stříbrná, důsledkem čeho je vyšší spotřeba paliva na klimatizaci)
  • vyhřívání sedadel

 

Pozn.: Čím kvalitnější olej, tím nižší spotřeba a zároveň i vyšší životnost motoru. Podstatně velký rozdíl je například mezi olejem 15W/40 a 0W/40. Ten se projeví zejména v zimě nebo při častých studených startech. Zatímco u syntetiky 0W/40 se motor maže už po několika sekundách, u minerálního oleje na to potřebuje desítky sekund. Cca 1/3 paliva se spotřebuje na překonávání třecích ztrát.

 

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.