Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda.

Děti v autě

 

  • Víte, že za nepoužití dětské sedačky je vyšší trest, než pokud nepřipoutáte sami sebe? A že si pořád většina motoristů myslí, že platí věkový limit 12 let? Přestože už deset let není v legislativě, pořád ho mají někteří v podvědomí. Pamatujte, že tresty za porušení povinnosti nejsou malé: jestliže nepřipoutáte sebe, hrozí za to tři trestné body. Pokud nepoužijete sedačku pro dítě, ještě o bod víc.

Kdy a kde dětské sedačky

  • Už deset let platí jednoznačný limit pro používání dětských sedaček jen 36 kg nebo 150 cm, přičemž stačí dosáhnout jedné z podmínek. Zapomeňte tak na zakořeněný mýtus o věku 12 let pro sezení vpředu, který už dávno neplatí! Vpředu tedy může dítě sedět už od narození. Když je ovšem v dětské vaničce, pak pouze za vypnutým airbagem a zády ke směru jízdy. U větších dětí zůstává airbag zapnutý, neboť sedí ve směru jízdy. Jestliže jsou na zadním sedadle již umístěny dvě dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí, můžete mezi ně posadit třetí dítě. Může být klidně menší než 150 cm, ale musí být starší 3 let a za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem. Věkový limit přesto v zákoně najdete, v praxi už ale není často aplikovaný: týká se totiž jen veteránů bez jakýchkoliv zádržných systémů! A říká, že pokud ve starém autě chybí pásy úplně, nesmí se v něm vozit děti do 3 let vůbec a na sedadle vedle řidiče pak při výšce do 150 cm.
  • Legislativa neřeší poutání dětí zase tak dlouho. Zatímco americké ministerstvo dopravy vydalo předpis vyžadující dětské sedačky už roku 1966 (od 1984 ve všech státech), evropské předpisy v tomhle zaostaly. Vždyť v Československu bylo teprve roku 1967 nařízeno všeobecné používání bezpečnostních pásů vpředu – a to ještě jen mimo obec. Až od roku 1976 na všech sedadlech. A teprve posledních pětadvacet let se všichni musíme poutat také při jízdě v obci. Od roku 2000 byl zaveden věkový limit 12 let pro přepravu dětí, zatímco v předešlé úpravě byl pouze výškový 150 cm. O pět let později se pravidla pro používání dětských zádržných systémů změnila podle Směrnice Evropského parlamentu a Rady. 

Mám vozit dítě vpředu?

  • Legislativa připouští vození malého dítěte na místě vedle řidiče. Pokud sedí zády ke směru jízdy, pak to ovšem podmiňuje vypnutím airbagu. Vystřelený vak totiž přimáčkne autosedačku do sedadla a dítě by pravděpodobně utrpělo smrtelná poranění hlavy a krku. Velká zranění hrozí v tomto případě i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech okolo 30 km/h. U větších dětí s umístěním sedačky ve směru jízdy je pak lepší odsunout ji co nejvíc dozadu. Pokud je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crash testy odhalily také nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu, a dokonce i možné zlomeniny.

Jak sedačku přidělat

  • Nejstarší typy sedaček se připínaly do vozu výhradně přes bezpečnostní pásy. To mnohdy nebylo ideální, protože při nárazu se násobila hmotnost sedačky a dítěte. V současné době se používá systém Isofix. Největší výhoda systému (od 2011 povinný) má být v jednoduchosti použití, kde kotevní systém výrazně snižuje riziko nesprávné instalace. Pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je nově využíván také systém Isofix v kombinaci s bezpečnostním pásem auta. Toto spojení dostalo název Isofit.

Kolik sedaček potřebujete

  • Sedačky se rozlišují do pěti tříd podle hmotnosti dětí, pro které jsou určeny. V praxi lze obvykle vystačit s tzv. vajíčkem od narození a sedačkou pro větší děti, kterou později nahradí pouhý podsedák. Většina sedaček totiž spadá hned do několika tříd najednou – ačkoliv to někdy znamená drobnou konstrukční úpravu, což najdete na homologačním štítku.
  • Skupina 0, do 10 kg. Děti do jednoho roku ještě samy nejsou schopny sedět a neudrží hlavičku. Nejmenší sedačka je tedy vlastně vypolstrovanou vaničkou, ve které leží. Vždy se umisťují čelem proti směru jízdy.
  • Skupina 0+, do 13 kg. Jinak platí totéž jako u skupiny 0.
  • Skupina I, 9-18 kg. Zhruba do čtyř let věku už je schopno dítě sedět čelem ke směru jízdy, byť to odborníci ještě nedoporučují. V sedačce je připoutáno pětibodovým pásem.
  • Skupina II, 15-25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v nich drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé.
  • Skupina III, 22-36 kg. „Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák bez opěradla, který dítě posune do výšky umožňující jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby nemohl při nárazu zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly.
  • Pokud půjdete kupovat dětskou sedačku, vyzkoušejte ji předtím ve svém autě. Platí to ale i opačně, protože žádnou sedačku nelze umístit do libovolného vozu. Některá auta se dokonce na časté přendávání sedaček nehodí vůbec.   

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.