Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

Zajíždění nového vozidla

 

  • Zdánlivě banální otázka zajíždění nového vozu je ve světle moderní doby komplikovanou záležitostí. Na dotaz, zda motor zajíždět, či nikoli, nejčastěji dostanete jednu ze dvou zcela protichůdných odpovědí. Prakticky všichni oslovení odborníci i zástupci různých automobilek se shodují na tom, že záběh motoru v jeho původním smyslu je dnes již opravdu přežitkem. Kdysi šlo v podstatě o finální část obráběcího procesu. K zákazníkovi se dostal jakýsi polotovar z dílů vyrobených s různou tolerancí. Teprve během prvních kilometrů reálného provozu se písty skamarádily s válci, vymezily se potřebné vůle, vše se ošoupalo, zabrousilo a po opakovaném dotažení šroubových spojů (hlava, potrubí...) byl motor teprve připravený podávat deklarované výkony. Kdo si před půl stoletím odvezl z Mototechny novou škodovku, nejspíš si k ní rovnou přikoupil i cedulku s nápisem „V záběhu“. A za oknem ji vozil dlouho předlouho. Doba byla jiná – jezdilo se méně, na kratší trasy a kilometry tolik nepřibývaly. Na výsledné kvalitě a spolehlivosti motoru nesla zásadní podíl také náhoda – jak dobře nebo špatně se pohyblivé komponenty v agregátu sešly, nedokázal nikdo přesně ovlivnit. Pamětník by mohl vyprávět, jaká bývala věda motor správně zajet, aby to byl právě on, který nejrychleji vystartuje ze semaforu a cestou k moři se pochlubí nejnižší spotřebou. Zatímco zajíždění v popsaném kontextu je minulostí, samotná podstata motoru se nemění – je to domeček plný koleček a součástek, které se vzájemně odvalují, třou a jinak spolu koexistují. Do všeho navíc promlouvají teplotní rozdíly, na které každý materiál reaguje jinou změnou rozměrů. Zde jsme se dostali k jádru celé problematiky. Píst se zahřívá rychleji než válec. U syrového motoru je vše trochu víc natěsno než po čase, jinak to ani nejde. Zpočátku tak může docházet k výraznějšímu tření, dalšímu zahřívání. To jsou jevy, které nelze provozovat v extrémních podmínkách motoru vytočeného na maximum nebo naopak nezdravě podtočeného. Proto potřebuje každý agregát čas na dokonalé souznění pohyblivých částí. Na tom se nic nemění. 
  • Jednohlasý kánon všech odborníků říká: Máme výrazně modernější materiály a výrobní procesy, přesnější výstupní kontrolu a výkonnější maziva. Moderní povrch kluzných ložisek nemůže na rozdíl od dříve používané kompozice při prvotním vysokém tepelném zatížení vytéct, písty dnes mají mnohem menší tepelnou roztažnost a většinou už nehrozí jejich zadření. Umíme zkrátka zákazníkovi dodat motor, který od samého počátku funguje tak, jak má. Když řidič dopřeje motoru šetrné zacházení během prvních tisícovek kilometrů, zátěž bude zvyšovat postupně a dodrží několik jednoduchých doporučení, může se tato krátkodobá trpělivost vrátit v dlouhodobém horizontu ještě tišším, výkonnějším, úspornějším a spolehlivějším provozem, než by tomu bylo v opačném případě. Zjednodušeně řešeno vás už dnes nikdo nenutí chodit kolem nového agregátu po špičkách. V drtivé většině servisních příruček slovo záběh vůbec nenajdete. Svědomitý prodejce by vám ale měl optimální zaběhnutí motoru doporučit. I v moderních konstrukcích najdeme písty, které se zkrátka roztahují rychleji než blok motoru, což nevede k ničemu jinému než zadření. Například po studeném startu, kdy litinový blok získává teplotu podstatně pomaleji než hliníkový píst. Přes veškerou snahu výrobců se tak výjimečně vyskytují havárie motoru způsobené příliš těsným pístem ve válci. Dochází k nim zpravidla při prvních 500 km ujetých celkově a na prvních deseti kilometrech dané jízdy. Výrobce v tomto případě vymění motor za nový v rámci záruky, nicméně jeho instalaci již nedělá automatika na lince s přesnými optickými senzory, ale různě zručný a zkušený mechanik. Riziko sekundárního problému je tedy vyšší. Také z tohoto důvodu radíme nenechávat studený motor běžet dlouho na volnoběh, ani jej hned nehnat do otáček. Prohřívejte jej pozvolna při jízdě na částečný výkon, což ostatně prospívá po celou životnost vozidla. Na závěr se nabízí stručné shrnutí. Doba, kdy bylo nutné auto podle přesného harmonogramu zajet, aby vůbec správně fungovalo, dobře jelo, málo žralo a po čase se nezadřelo, je skutečně pryč. Výrobci vám dnes už neprodávají polotovar, ale hotový produkt, u kterého nic nebrání používání v očekávaných režimech v rámci platných předpisů bez omezení od prvního okamžiku. 
  • Sebelepší výrobní proces však nedokáže popřít fyzikální zákony jakéhokoli mechanismu, ve kterém dochází ke styku pohybujících se součástí. Stoprocentně dokonalý povrch neexistuje, a tak je vhodné dopřát motoru několik tisíc kilometrů bez extrémních režimů, aby měly komponenty možnost dokonalého souznění. Není to bezpodmínečně nutné, pro předpoklad dlouhého spokojeného provozu a zlepšení provozních vlastností to ovšem můžeme víc než doporučit. 
  • Je na každém řidiči, jak hodně mu na konkrétním autě záleží. Jestli do něj vložil rodinné úspory a plánuje si jej nechat několik let, nebo hovoříme o nafasovaném služebním voze, ke kterému nemá žádný vztah a vůči němuž necítí zodpovědnost. V druhém případě je pak záběh motoru spíš otázkou svědomí a ohleduplnosti k dalším majitelům. 

 Jak správně zajet nový motor?

  • Nenechávejte běžet studený motor déle než tři minuty na volnoběh, ale ohřejte jej na provozní teplotu klidnou jízdou!
  • Během prvních 1000 km nevytáčejte benzinový motor nad 3500 ot./min, diesel na více než 2500 ot./min!
  • S nízkými otáčkami to nepřehánějte a udržujte motor ve středním pásmu. Podtáčení mu škodí nejen v záběhu, ale i po zajetí.
  • Při nájezdu od 1000 do 2000 km postupně a v kratších intervalech zvyšujte otáčky a zatížení!
  • Nejezděte ustálenou rychlostí, ale tempo střídejte, aby se komponenty zaběhly v nejrůznějších rychlostech a při různém teplotním zatížení!
  • V průběhu zajíždění brzděte a akcelerujte plynule, vyvarujte se razantních změn!
  • V případě přeplňovaného agregátu nechte motor po větší zátěži před zhasnutím pár vteřin vydýchat na volnoběh! To platí i po zajetí.
  • Prvních 2000 km netahejte za autem přívěs!
  • Po zajetí, tedy cca od 2000 km, využívejte celý rozsah provozních otáček. Nebojte se motor občas pořádně prohnat, aby se stačil průběžně vypalovat od usazenin.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.