Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda
Příjemnou a bezpečnou jízdu vám přeje Autoškola Jaroslav Lunda

Objíždění vs. předjíždění

 

  • Objíždění a předjíždění jsou dva pojmy, které si řidiči často pletou. Denně tak riskují pokutu. Každý řidič si z autoškoly pamatuje, že předjíždění na českých silnicích v principu zakazují dvě značky: svislá kulatá zákazová (Zákaz předjíždění B21a) a vodorovná podélná čára souvislá (V1a). Mýtus říká, že se nesmí ani na jedné z nich předjíždět. Někteří z šoférů si možná matně vybaví, že pro první z nich platí možnost předjíždět motocykly bez postranního vozíku a obecně všechna nemotorová vozidla jako potah, bryčku a tak dále. Jenže existují rozdíly v definicích, které byste si měli pamatovat! Na místech , kde je vodorovná podélná čára souvislá (V1a) se smí předjíždět prakticky cokoliv – ovšem nesmíte čáru přejet koly a u nákladních vozů ani nákladem! Při jízdě na motorce byste tudíž neměli ani přečnívat nad čáru třeba loktem. Za svislou dopravní značkou (Zákaz předjíždění B21a)  se smí předjíždět z motorových vozidel jen zmiňovaný motocykl. Pokud jsou obě značky současně v nebezpečných úsecích, můžete předjíždět jen motocykl bez postranního vozíku, současně ale nesmíte při manévru přejet bílou čáru. Z našeho malého autoškolského ohlédnutí tedy vyplývá, že když vás policista uvidí na zákazu předjíždění vedle druhého vozu, trestu se nevyhnete. Platí to i pro motorkáře, který by chtěl předjíždět auta. Protože zatímco jeho je předjíždět dovoleno, on už opačně dvoustopá vozidla předjíždět nesmí. A pozor, trest není malý – sedm trestných bodů, pokuta 5000 až 10 000 korun a zákaz řízení od šesti měsíců do jednoho roku. Vodorovná podélná čára souvislá se může přejíždět v případech: při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci  a při objíždění překážky provozu. Pokud je jakékoliv vozidlo v pohybu, byť jede nízkou rychlostí  je zakázáno toto vozidlo předjet za cenu toho, že přejedete podélnou čáru souvislou. 
  • Předjíždění se dlouhá léta drží mezi nejčastějšími příčinami dopravních nehod právě proto, že vzhledem k množství podnětů a faktorů, které musí řidič správně vyhodnotit a správně se podle nich rozhodovat, pravděpodobnost chyby výrazně roste. Nekomplikujme si proto ještě více život pokusy o předjíždění tam, kde to pravidla zakazují – v nepřehledných zatáčkách, před vrcholem stoupání a na podobných místech. Největší nebezpečí při předjíždění samozřejmě představuje čelní srážka s protijedoucím vozidlem. Dojde-li k ní, pokud jedou obě vozidla jen předpisovou devadesátkou (mimo obec) rychlosti se sčítají – a ani sebelepší prvky včetně airbagů už nemohou zabránit tragickým následkům. Předjíždění musí trvat nejkratší možnou dobu. Čím kratší čas budete na cizí polovině vozovky, tím lépe. Znamená to, že o předjíždění začnete přemýšlet už před tím, než se k vozu před vámi přiblížíte. V relativně krátkém čase musíte správně vyhodnotit situaci v protisměru a za sebou. Mimořádný význam má správný odhad rychlosti předjížděného vozidla a rychlosti vozidel přijíždějících případně v protisměru. V úvahu musíte vzít i akcelerační schopnosti našeho automobilu. Rozumný a duševně vyrovnaný řidič nikdy nepředjíždí v situaci, kdy úspěch jeho předjíždění závisí jen na tom, že přinutí ostatní zareagovat podle jeho přání.

Kdy řidič nesmí předjíždět:

  • nemá-li před sebe rozhled na takovou vzdálenost, která je nutná k bezpečnému předjetí
  • jestliže-by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet
  • jestli-že by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
  • dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu
  • na přechodu pro chodce a bezprostředně před ním
  • na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním
  • na křižovatce a v těsné blízkosti před ní

Pamatujte, že předjíždění slouží k dosažení plynulosti jízdy. Snahy o závodění, vybití agresivity či podobné důvody k předjíždění často otevírají dveře k tragickým koncům. Zvažte sami, zda vždy opravdu spěcháte natolik, aby předjíždění stálo za možné riziko.

 

Kontakt

Jaroslav Lunda
ul. Hliníky 95
687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 151 411
mobil: 604 898 065
email: lunda.jarek@email.cz
skype: jarekl9569

We use cookies

Na naší webové stránce používáme cookies. Některé z nich jsou nutné pro běh stránky, zatímco jiné nám pomáhají vylepšit vlastnosti stránky na základě uživatelských zkušeností (tracking cookies). Sami můžete rozhodnout, zda cookies povolíte. Mějte prosím na paměti, že při odmítnutí, nemusí být stránka zcela funkční.